Yutma Terapisi

Yutma Terapisi Nedir?

Yutma bozukluğunun tıp dilindeki adı disfajidir.Bu durum yiyeceğin ağız boşluğundan mideye geçişinde gecikme, engellenme ve yanlış bir yol izleyerek nefes borusuna kaçmasıdır.Yiyecek ses telleri seviyesine kadar inerse ‘penetrasyon’, ses tellerinin altına geçerse de ‘aspirasyon’ denilen çok tehlikeli ölüme sebep olabilen bir durum gerçekleşir.Çünkü aspirasyon; yiyeceklerin nefes borusu ile ciğerlere kaçmasıdır.

Herkes yemek yerken bazen yutma zorluğu çekebilir ama sağlıklı bir kişi yedikleri yemek borusu yerine nefes borusuna kaçtığında öksürerek boğazını temizler.Fakat bazı kişiler değişik hastalıklardan ötürü boğaz temizleme işini gerçekleştiremez.Bu durumda bazen ciddi hatta ölümcül sonuçlara yol açar.Yutma bozukluğu her yaş grubundan insanda ve sinirsel, mekanik, psikolojik nedenler ve kas hastalıklarına bağlı nedenlerden meydana gelebilir.

Yutma Bozukluğu Nedenleri

Yutma problemleri bebeklerden yaşlılara kadar her yaş grubunda bir çok hastalığa bağlı olarak karşımıza çıkabilir. İnme, travmatik beyin hasarı, Parkinson, beyin tümörleri, motor nöron hastalıkları ve ilerleyici nörolojik hastalıklar yutma güçlüğüne yol açan hastalıkların başında gelmektedir.

Yutma Bozukluğunun Belirtileri Nelerdir?

Yeme, içme sırasında ya da sonrasında öksürme, ses değişikliği, çiğneme ya da yutkunma için gerekenden daha fazla çaba ve zamana gereksinim duyulması, ağızdan katı ya da sıvı besin sızması ya da ağzın içine yapışması, yedikten sonra göğüste tıkanıklık, yeterince yemek yiyememe sebebiyle kilo kaybı meydana gelmesidir.

Yutma Bozukluğunda Terapi Yöntemleri

Yutma bozukluklarının tedavisinin planlanması için yapılacak değerlendirme büyük önem taşır.Hangi tedavi stratejisinin uygulanacağına bu değerlendirme ile karar verilir.Yutma sorununun sebebini anlamak ve buna uygun terapi yöntemlerini seçmek için en uygun yöntem Modifiye Baryum Yutma Çalışmasıdır.Bu değerlendirmede hangi kıvamların yutulduğu ya da yutulamadığı yutmanın hangi aşamalarında sorun olduğu belirlenir.Bu değerlendirmenin sonucunda terapi stratejileri belirlenir.