Burun Polibi (Nazal Polip)

burun polibi

Nazal Polip Nedir?

Nazal polipler, burun ve sinüs mukozasından kaynaklanan soluk pembe renkli, gözyaşı şeklinde tüm burun ve sinüs boşluklarını doldurabilen kötü huylu olmayan oluşumlardır. Aspirin duyarlılığı olan vakaların burunda nazal polip varlığı açısından değerlendirilmesi gerekir. Toplumda erişkin bireylerin yaklaşık %1-4 ünde, çocukların %0.01 inde nazal polip mevcuttur.
Nazal polipler sinüs ağızlarını tıkamadıkça ve büyük boyutlara ulaşmadıkça genellikle çok belirti vermezler. Fakat sinüs ağızlarını tıkarlarsa bu boşluklarda oluşan mukus sirküle olamaz ve koyulaşarak sinüs içerisinde enfeksiyon ve kist oluşumuna neden olabilir. Ayrıca ileri boyuttaki polipler burun boşluğunu doldurduğunda burun tıkanıklığı koku almada bozukluk, ağızdan nefes almaya bağlı horlama, ağız kuruluğu boğazda yanma, geniz akıntısı gibi belirtilere neden olabilir.

Nazal Polipler Neden Oluşur?

Burun poliplerinin oluşumunda alerji, astım, genetik yatkınlık, kronik rinosinüzit rol oynamaktadır. Bu faktörler, burun içerisinde kronik bir inflamasyona yol açarak burun mukozasının ödemlenmesine ve içerisinde yoğun sıvı birikimi olan polipoid yapıların oluşmasına neden olurlar. Nazal polipozis, astım ve aspirin aşırı duyarlılığından oluşan ve  ‘Samter Triadı ‘adı verilen bir sendromun komponenti olup bu hastalarda nazal polip gelişimi daha saldırgan seyreder. Çocuklarda, nazal polip erişkinlere göre çok daha nadir görülen bir durumdur, çocuk hastalar kistik fibrosis ve astım açısından incelenmelidir.

Nazal Polip Belirtileri

Bazen özellikle küçük poliplerde belirti görülmez. Ancak nazal poliplerin belirtileri genel olarak şu şekildedir;

• Şiddetli burun tıkanıklığı
  • Nefes alma güçlüğü
  • Seste değişiklik
  • Sinüslerde dolgunluk
  • Nefes alamamaya bağlı horlama ve uyku apnesi
  • Tat ve koku almada bozukluk
  • Burun ve geniz akıntısı
  • Baş, göz çevresi ve üst dişlerde ağrı

Nazal Polip Tedavisi Nasıl Olur?

Nazal polip tedavisi duruma göre medikal veya cerrahi yolla gerçekleştirilir. İlaç olarak lokal ya da sistemik kortikosteroidler kullanılabilir. Eğer alerjik bir durum varsa antihistaminikler tercih edilebilir. Aspirin alerjisi olanlarda antileukotrienler kullanılabilir. Yine nazal polipin oluşum nedenine göre dekonjestanlar, non-steroid antiinflamatuvar ilaçlar fayda sağlayabilir. Tuzlu burun lavajı uygulanabilir. Burun pasajıyla birlikte sinüsler de yıkanacağı için yarar sağlanır. İlaç tedavisine yanıt alınamıyorsa, kronik sinüzite yol açmışsa veya burun boşluğunu tümüyle doldurup tıkamışsa polipektomi ya da endoskopik sinüs cerrahisi uygulanabilir. Ancak poliplerde nüks riski olduğu için cerrahi son seçenek olmalıdır.