Ses Terapisi

Ses Terapisi Nedir?

Ses terapisi ses tellerinin korunması ve sesin sağlığında oluşan bozuklukların giderilmesini amaçlar. Ses terapisi en doğru ses üretiminin sağlanması içindir. İnsanlar çoğu zaman seslerini doğru kullanamazlar ve bunun farkında olamazlar. Çok kısık sesle konuşmak ya da yüksek sesle konuşmak ses bozuklukları arasındadır. Yüksek sesle konuşmak ses tellerine zarar veren bir konuşma biçimidir. Bireyin bu davranışlarını terapi almadan değiştirmesi genelde mümkün değildir. Bu noktada bir terapistten yardım almalıdır. Ses terapisi daha çok sesini aktif kullanan ses profesyonellerinin tercihidir. Fakat ses bozukluğuna sebep olan hastalıkların tedavisinden sonrada sesin rehabilitasyonu amacıyla ses terapisi tercih edilir. Ses terapisiyle sesi doğru kullanma teknikleri öğretilir. Ses tellerine zarar veren, sesin sağlığını bozan durumlar;

• Yüksek sesle konuşmak
  • Bağırmak
  • Telefonla çok konuşmak
  • Sigara içmek
  • Gergin ve stresli bir şekilde konuşmak
  • Sesi yanlış perdeden konuşmak
  • Çok konuşmak
  • Alkol kullanmak

Ses terapisi, ses problemlerinin hepsinde kullanılabilecek bir tedavi yöntemidir. Bazı ses rahatsızlıklarında tek tedavi yöntemi olarak kullanılırken, bazılarında ise tıbbi (ilaçla) veya cerrahi tedavinin öncesi ve sonrasında destekleyici olarak kullanılabilir. Çok faydalı olmasına rağmen, hiçbir ses patolojisi için özgün bir ses terapisi yöntemi yoktur. Aksine, her hasta için seçilen ses terapisi yöntemi, yoğunluğu ve süresi, hastanın ihtiyaçlarına göre birbirinden farklıdır.

Ses Bozukluğunun Nedeninin Belirlenmesi

Genel olarak ses terapisine başlamadan önce hastanın ses probleminin nedeni belirlenmelidir. Bu amaçla ses analizinin yapılması ve ses tellerinin gostroboskopi ile değerlendirilmesi gereklidir. Elde edilen bulgular hasta ve ses terapisinde etkin faaliyet gösterecek ekip ile (Kulak Burun Boğaz Hastalıkları Uzmanı ve Ses Patoloğu)  ve eğer hasta bir ses profesyoneli ise sesiyle ilgilenen diğer kişilerle (Ses Koçu, Şan Eğitmeni gibi) birlikte değerlendirilmeli ve terapi amaçları belirlenmelidir.

Ses Terapisi Nasıl Yapılır?

Terapiden önce ses analizi ile bireyin ses bozukluğu tespit edilir. Ses terapisi dil ve konuşma terapisti tarafından verilir. Ses terapisi öncelikle bireyin sesini nasıl koruyacağının öğretilmesiyle başlar. Sese zarar veren durumlar sesin sağlığını bozabilir, bu noktaların bilinmesi burada çok önemlidir. Nefesin doğru kullanılması, doğru nefes alıp verme teknikleri bu doğrultuda kişiye aktarılır. Ses terapisi her insanda değişiklik gösterebilir. Kişinin durumuna göre en az 6 seans en fazla 10 seans olarak uygulanır.

Ses Terapisi İle Hangi Hastalıklar Tedavi Edilir?

• Ses nodülleri
  • Ses felci sonucu oluşan ses kısıklıkları
  • Doğuştan gelen ses teli bozuklukları
  • Kas gerilim disfonileri
  • Ses teli ameliyatları sonrasında sesin rehabilitasyonu
  • Erkeklerin buluğ çağı sonrasında seslerinde kalınlaşmanın olmadığı durumlar

Ses terapisiyle tedavi edilebilir.

Ses Telleri Nasıl Korunur?

• Ses tellerini tahriş edici maddelerden uzak durulmalı
  • Boğazın nemli kalması sağlanmalı
  • Gürültü ortamlarda konuşmaktan kaçınmalı
  • Doktor kontrolünde ilaç kullanılmalı
  • Yeterli miktarda su tüketilmeli
  • İşitme ile ilgili sorunlar tedavi edilmeli
  • Ses egzersizleri yapmaya özen gösterilmelidir.